In memoriam Ali van der Hoeff

8 augustus 2024

In memoriam Ali van der Hoeff

Foto: Gonnie Oosterbaan

Op maandag 5 augustus bereikte ons het droevige nieuws dat onze Ali van der Hoeff op 93-jarige leeftijd is overleden. Met haar verliezen we een onvermoeibare strijdmakker, die altijd klaar stond om haar straat, de buurt, de stad, de wereld een stukje beter te maken.

Ali was een markante vrouw, nooit te beroerd om ongezouten commentaar te geven, zoals bleek tijdens haar interview in de talkshow ZZZZZondag, waar ze in maart 2022 als oudste kandidaat raadslid voor de SP te gast was.  Ali stond in de afdeling bekend als een strijdbare SP'er die jarenlang betrokken is geweest bij acties, onder andere van het Nationaal Zorgfonds en acties van de vakbond. Tot voor kort ging zij nog met rolstoel en al mee de bus in naar een actie of demonstratie elders. De ramen van haar huisje op de Springweg waren altijd voorzien van affiches van acties en campagnes waar ze zich voor inzette.

Foto: Gonnie Oosterbaan

Ali was ook een soort moeder van haar buurt. Iedereen kon bij haar terecht voor een praatje bij een kop thee of koffie. Ze stond vooraan toen in 2020 de gemeente het plan had om fietsenrekken op de smalle stoep pal voor de deur van haar en haar buren te plaatsen, met alle te verwachten overlast van dien. Nou, dat ging mooi niet door!

Foto: Angelique de Jonge

In 2016 stond Ali samen met Lotte van der Horst in de Tribune met een mooi dubbelinterview over generatie-overstijgende solidariteit. Lees het hier terug (pagina 22-24).

Kort geleden werd duidelijk dat Ali door haar verslechterende gezondheid helaas niet meer in haar woning kon blijven en werd opgenomen in Huize Transwijk. Op haar 93e verjaardag, 13 juli jongstleden, had Ali nog een aanmoedigende boodschap voor Jimmy Dijk. Klik op de foto hieronder om die te zien en te horen.