Zijdebalen: herrie in de tent

30 april 2010

Zijdebalen: herrie in de tent

Kwaaie koppen in de kersverse coalitie gisteren, na de raadsbehandeling van de plannen voor het Zijdebalenterrein. Met de steun van collegepartij D66 werd een amendement van de oppositie aangenomen, waardoor het college het parkeren alsnog geheel binnen het plangebied moet oplossen. De SP steunde het amendement, omdat het ertoe kan leiden dat het overvolle bouwprogramma naar beneden wordt bijgesteld.

PlangebiedPlangebied Zijdebalen

700 woningen komen erbij in Zijdebalen en de flat aan het Oudenoord. En dat in een gebied dat al sinds jaar en dag te maken heeft met te vuile lucht. Om de hoek, aan de Talmalaan, komen er ook nog eens extra huizen bij, waardoor de bereikbaarheid en luchtkwaliteit verder onder druk komen te staan. Het is echt een illusie te denken dat de nieuwe bewoners gemiddeld niet minimaal 1 auto zullen bezitten en dat betekent zo?n 3000 autobewegingen per etmaal erbij in dit stukje van de stad. De 'winst' van een knip op het Paardenveld wordt daarmee goeddeels tenietgedaan.

Opgeteld bij de betwistbare gang van zaken rond de sloop van 18 woningen aan de David van Mollemstraat, was dit reden genoeg voor de SP-fractie om tegen het plan in de huidige vorm te stemmen, hoewel we de herontwikkeling van Zijdebalen op zich een goede zaak vinden.

De fractie steunde ook een amendement om de bouwmarkt te kunnen behouden in het gebied.