SP: Talmalaan en Camera Obscuradreef niet slopen, renovatie THEMA-dreven moet doorgaan

15 juni 2012

De voor sloop bestemde Mitroswoningen bij de Talmalaan en Camera Obscuradreef moeten voorlopig blijven staan. De huizen zijn gewoon keihard nodig om de grote tekorten aan betaalbare woonruimte tegen te gaan. De renovatie van de THEMA-dreven mag niet op de lange baan worden geschoven.

Dat is de reactie van de SP op het bericht dat corporatie Mitros een aantal investeringen terug wil draaien. Mitros wil de huizen wel slopen, maar er komt voorlopig niets voor terug.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Mitros zit in het nauw door de crisis en oliedomme maatregelen uit Den Haag, maar nu komt ook haar eigen falen keihard terug. Dit mag niet worden afgewenteld op de mensen die jaren moeten wachten op een betaalbaar huis of fatsoenlijk onderhoud. De sloopcomplexen aan de Talmalaan en Camera Obscuradreef zijn zeer gewild als tijdelijke huisvesting. Het is onzin dat die nu per se tegen de vlakte moeten."

De SP heeft zich altijd verzet tegen de sloop van vele betaalbare huizen in de stad en vindt dat gemeente en provincie nu aan zet zijn.

Schipper: "Miljoenen waren er beschikbaar om ontwikkelaars van koopwoningen te 'stimuleren'. Dat heeft niet geholpen. De inzet moet nu eindelijk verschuiven naar goed onderhoud en energiemaatregelen in de sociale huur.

De SP zal de initiatieven die vanuit de buurten komen voor behoud van de complexen van harte ondersteunen.