Geen sloop? Dan nu onderhoud Kanaleneiland Noord

2 oktober 2012

Geen sloop? Dan nu onderhoud Kanaleneiland Noord

Woningbouwcorporatie Mitros heeft de sloopplannen in Kanaleneiland Noord afgeblazen, zo blijkt uit een brief die de bewoners op 26 september ontvingen. De Utrechtse SP-fractie eist daarom dat het achterstallig onderhoud aan de huizen en openbare ruimte in Kanaleneiland Noord nu direct wordt aangepakt en stelt hierover vragen in de gemeenteraad van 4 oktober.

In de brief krijgen de bewoners het aanbod om - tegen huurverhoging - centrale verwarming te laten aanleggen en dubbel glas in de keukens. Ook worden eindelijk de open verbrandingstoestellen vervangen door moderne, veiligere apparaten.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Dat doe je niet als je over een paar jaar alsnog wil slopen. De flats blijven nog minimaal 10 tot 15 jaar verhuurd. Na jaren van bewuste verloedering door Mitros en de gemeente is het nu klaar. In 2009 bezwoer wethouder Bosch dat plannen met een lange looptijd geen excuus zijn voor slecht onderhoud. Na nog eens bijna 4 jaar is ons geduld op: concrete maatregelen en erbij vertellen wanneer die uitgevoerd zijn."

Een onbekend aantal woningen wordt inmiddels verhuurd met tijdelijke contracten. Daaronder een zeskamerflat die nu in gebruik is bij twee mensen. De SP wil die huizen zo snel als het kan terug in het reguliere woningaanbod.

De raadsvragen van de SP zijn hier te lezen.