SP: Laat kiezer aan het woord over megabieb

10 januari 2014

SP: Laat kiezer aan het woord over megabieb

De SP gaat in de raadsvergadering van 13 januari, over de Bieb++ aan het Smakkelaarsveld, voorstellen om de behandeling uit te stellen tot na de raadsverkiezingen van 19 maart. Het plan is zo duur en de meningen in de raad zijn dermate verdeeld dat de kiezer zich erover moet kunnen uitspreken, aldus de SP.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Met de kleinst mogelijke meerderheid wordt er anders een plan van 67 miljoen doorgejast, dat voor 40 jaar lang drukt op de begroting en bovendien een extra bezuiniging op cultuur en onderwijs betekent, bovenop de klappen die er al gaan vallen op die terreinen. Het lijkt me dat de Utrechters daar wel een mening over hebben. Bovendien zijn er zeer aantrekkelijke alternatieven niet onderzocht. Die moeten een kans krijgen."

Schipper doelt hiermee op het idee van Jos Stelling en Wolff bioscopen, om de City-bioscoop aan de Voorstraat om te turnen tot een Artplex-filmhuis. Ook het oude postkantoor aan de Neude is daarvoor in beeld.

"Als het knutselwerk van PvdA, D66, CDA en ChristenUnie dat maandag voorligt werkelijk een goed idee is, dan zal de kiezer dat vanzelf belonen. Vooral van D66 kan ik me niet voorstellen dat ze daar bang voor zijn. Het was in 2010 tenslote ook D66 dat een besluit over hetzelfde onderwerp en met dezelfde stemverhoudingen in de raad, over de verkiezingen heen wilde tillen."

Het ordevoorstel van D66 uit 2010 is te lezen op bladzijde 40 van dit raadsverslag.