Nieuwe hulpdienst op dreef

4 juli 2016

Nieuwe hulpdienst op dreef

De hulpdienst van de SP-afdeling Utrecht is sinds begin 2016 uitgebreid en vernieuwd en bestaat uit 5 enthousiaste vrijwilligers onder coördinatie van Bob Ruers. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het beantwoorden voor de talrijke hulpvragen, die met regelmaat bij de hulpdienst binnenkomen. We zijn benieuwd naar hun ervaringen. We vragen ernaar bij coördinator Bob Ruers.

Bob, een nieuwe lente en nieuw geluid?

“Niet helemaal. We hebben natuurlijk in onze afdeling al vele jaren een goed draaiende hulpdienst. Veel mensen, zowel SP-leden als anderen, weten als de nood aan de man komt  ons te vinden. Het nieuwe van onze hulpdienst zit voornamelijk in de nieuwe vrijwilligers en de aangepaste werkwijze.”

Wat bedoel je daarmee?

“Kijk, vroeger werkten we vooral met een inloopspreekuur in ons partijpand aan de Wijde Begijnestraat 122. De laatste tijd kwamen de aanvragen steeds meer binnen via telefoon, website en email. Blijkbaar is dat voor de meeste mensen het makkelijkste. Wij hebben onze werkwijze daarop aangepast en werken veel via email. Dat bevalt goed. En het is snel en efficiënt. Daar komt bij dat we de stelregel hanteren om zoveel mogelijk de mensen, die ons om hulp vragen, thuis te bezoeken. Ze komen dus niet meer naar ons toe, maar wij gaan naar hen toe.
We hebben kunnen vaststellen dat dat gewaardeerd wordt.”

Hoe loopt de samenwerking met de gemeenteraadsfractie. Ik neem tenminste aan dat daar ook de nodige vragen en opmerkingen binnenkomen?

“Dat is ook zo. Veel Utrechters weten de weg naar de fractie te vinden met allerlei vragen. We kunnen vaststellen dat de fractie en de fractiemedewerkers, zeker als het om meer politieke kwesties gaat, dat vaak prima oppakken, maar als het om heel persoonlijke en individuele problemen en vragen gaat, is het toch beter als de medewerkers van de hulpdienst inspringen.

We hebben dus goed en intensief contact met de fractieleden en medewerkers, en wij verwijzen naar elkaar door als dat nuttig is. Dat betekent dat als mensen met een probleem  zitten dat voor meer mensen speelt of nodig in de gemeenterad aan de orde moet komen, wij de fractie inschakelen. Maar ook wel dat we samen met de afdeling of de fractie de mensen steunen om in actie te komen als de oorzaak van het probleem op politiek terrein ligt.”

De nieuwe vrijwilligers, vertel eens wie zijn dat?

“Dat zijn Sabina de Kruif, Ludka Lyskawa, Laurens Vos en Jennie Kohsiek. Allemaal met hun eigen verschillende achtergronden, maar met een gemeenschappelijk instelling, nl. het helpen van mensen vanuit onze politieke overtuiging. Ik ben er trots op dat we in korte tijd deze nieuwe, enthousiaste vrijwilligers gevonden hebben. Zij brengen ieder hun eigen ervaring in en we werken nauw samen. Regelmatig bespreken wij de nieuwe zaken met elkaar en leren we van elkaars ervaringen. De resultaten van de eerste periode zijn positief en we hopen dat voort te kunnen zetten.”

De medewerkers van de Hulpdienst vind je hier.

Beste mensen,

Mooi duidelijk zo. Ik was in de 80er jaren adm. griffiemedewerkster bij de Raad van Beroep en Ambtenarengerecht te Utrecht en zodoende ken ik Bob Ruers van naam. Een kennis van mij is vluchteling in eigen land en heeft niets. Zelf loopt hij niet zo hard, mede door verbittering maar hulp zou ie m.i; goed kunnen gebruiken. Zelf tast ik, mede door de heerlijke transities ook in het duister. Zelf ben ik al bijna 22 jaar onterecht bijstandsgerechtigde. Zou een van jullie eens telefonisch contact met me kunnen opnemen over bovenvermelde zaak??
Wellicht komen we dan wat verder in dit pokkeland.
Zet hem sowieso op!
Groeten,

Ch. Koren, Houten

Beste Charlotte,

Ik heb het doorgegeven aan de mensen van onze hulpdienst. Ze nemen zsm contact met je op!

Strijdbare groet!

Milos Todorovic