"Tijdelijke huurders weer gebruikt als pinautomaat"

23 september 2017

"Tijdelijke huurders weer gebruikt als pinautomaat"

Uit huis-aan-huisonderzoek van de SP blijkt dat de tijdelijke huurders in het complex aan de Thomas a Kempisweg flink meer betalen dan de laatste reguliere huurders, die daar al jaren geleden vertrokken wegens de voorgenomen sloop. Dat is tegen de afspraak die daarover met de corporaties is gemaakt. De Utrechtse SP-fractie heeft dan ook vragen ingediend bij het stadsbestuur. “Tijdelijke huurders worden gebruikt als pinautomaat”, zegt SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

Bij sloopcomplexen geldt de regel dat tijdelijke huurders maximaal het bedrag betalen dat de laatste reguliere huurder betaalde. Dat was – inclusief water en energie – rond de € 400. Nu worden er bedragen berekend die daar zo’n € 200 boven liggen, blijkt uit de rondgang van de SP.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Het is een terugkerend verschijnsel. Vorig jaar moest corporatie Portaal erkennen dat bij de Oudegeinlaan (Hoograven) de huurders veel te veel betaalden. Zij kwamen in actie en  kregen honderden euro’s terug. Ook in het complex aan de Thomas a Kempislaan lijkt dit het geval te zijn. Huurders die gebruikt worden als pinautomaat voor woningen waaraan jaren niets is gedaan qua onderhoud.”

De SP gaat er vanuit dat het college van B&W ook nu de verantwoordelijke verhuurder terugfluit. Schipper daarover: “Al begin deze eeuw is besloten dat de huizen tegen de vlakte gaan. Ruim voor die tijd is gestopt met fatsoenlijk onderhoud. Voor deze woningen de hoofdprijs berekenen is je reinste huisjesmelkerij.”

Lees hier de vragen van Tim.

Goed inititatief!