SP geschokt over uit de hand lopen werkzaamheden wal- en kluismuren

10 mei 2019

SP geschokt over uit de hand lopen werkzaamheden wal- en kluismuren

De Utrechtse SP-fractie is geschokt over het nieuws dat het herstel van de wal- en kluismuren aan de Utrechtse grachten fors meer gaat kosten en veel langer gaat duren. “De raadsbrief die vandaag verscheen geeft een ontluisterend beeld over de deskundigheid en de staat van de organisatie die het complexe project in goede banen moet leiden”, aldus SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

Onvoldoende inzicht in de gemaakte en toekomstige kosten, ontoereikende beheersing, ontijdige signalering van de problemen. Dat zijn de niet mis te verstane termen waarmee het stadsbestuur de hand eigen boezem steekt.

Schipper: “Dat is terecht en heel stevig, maar als een complete verrassing komt dit niet. Niet voor niets trokken wij voorjaar 2018 al aan de bel over de missers die gemaakt waren bij de Kromme Nieuwegracht, waardoor daar instortingsgevaar dreigde. Ons vertrouwen in de kennis en kunde van de organisatie was toen al twijfelachtig.”

De vragen die de SP destijds stelde waren aanleiding voor het stadsbestuur om een second opinion te laten uitvoeren op de beslissingen die tot die problemen leidden. Daaruit kwam inderdaad naar voren dat de werkzaamheden niet hadden mogen worden hervat.

“Dat was een voorteken, maar dat het zo’n wantoestand was had ik niet verwacht. Ik hou mijn hart vast over het bedrag wat straks aan het eind onder de streep komt te staan en ik baal als een stekker voor de bewoners die nu nog langer in de rommel zitten”, aldus Schipper.

De SP wil op de kortst mogelijke termijn een debat met wethouder Diepeveen over de ontstane problemen.