Kees van Oosten moet betalen, SP blijft hem steunen

9 november 2008

Kees van Oosten moet betalen, SP blijft hem steunen

Burgemeester Wolfsen mag drie medewerkers laten doorgaan met het innen van de dwangsom van EUR 30.000 bij raadsman Kees van Oosten. Een raadsmeerderheid van CDA, PvdA, ChristenUnie en VVD stemde de SP-motie weg om de invordering te staken. Hiermee gaat de gemeente door met het financieel ruïneren van een kritisch burger. Coalitiepartij GroenLinks steunde de motie wel, evenals D66, Leefbaar Utrecht, de groep Mossel en Burger en Gemeenschap.

De dwangsom volgt op de uitspraak van de rechter in het kort geding dat drie medewerkers van de gemeente Utrecht tegen Van Oosten hadden aangespannen. De drie verweten Kees niet tijdig en onvoldoende gehoor te geven aan de rectificatie-eis uit een eerdere zaak. De rechter ging hier in mee en oordeelde dat de medewerkers de dwangsom mogen opeisen.

Voor de SP is de hele gang van zaken onacceptabel. Het college beroept zich op "goed werkgeverschap" in hun financiële steun aan de drie medewerkers, maar probeert in de ogen van de SP vanachter de rug van de medewerkers Kees van Oosten de mond te snoeren. De SP vindt dat de gemeente zelf de zaak had moeten beginnen, zodat de gemeenteraad het laatste woord had gehad over de inzet van het gemeenschapsgeld.

De SP blijft Kees hoe dan ook steunen, zowel de fractie als de afdeling. Nu is het Van Oosten, maar als de gemeente zijn (financiële) macht kan gebruiken om kritische geluiden aan te pakken, dan is het eind zoek. Wie volgt?

Zie ook: