Massaal ‘nee’ tegen weghalen stoplichten Goylaan

3 november 2020

Massaal ‘nee’ tegen weghalen stoplichten Goylaan

Foto: Tim Schipper

Kan de kruising Goylaan-Linschotensingel-Scherpenburglaan zonder stoplichten? In september en oktober peilde de SP de meningen via een buurtonderzoek en een oproep online. De uitkomst is glashelder: een overgrote meerderheid (84%) wil dat de stoplichten blijven. We zijn blij met de vele reacties, commentaren en ideeën die we hebben gekregen, niet alleen uit Hoograven, maar ook uit de rest van de stad en zelfs daarbuiten. Die zullen we gebruiken als in de gemeenteraad de plannen worden besproken.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Helaas konden we door de oplaaiende coronacijfers niet zo veel huis-aan-huisonderzoek doen als we hadden gewild, maar met de vele reacties online erbij is de overheersende mening duidelijk. Laten staan, die stoplichten. Vooral ouderen en mensen met kinderen op de scholen in Hoograven en Lunetten maken zich zorgen. De enquête ging er niet over, maar ook kwam er spontaan het nodige commentaar over het voorrangsplein dat nu net opnieuw is ingericht. Vooral over de extra kosten die er gemaakt zijn door het niet in één keer goed te doen, of sowieso de herinrichting van de weg een paar jaar geleden.”

12% van de mensen die hebben gereageerd zijn vóór het weghalen van de stoplichten, vooral vanwege de betere doorstroming die dat zou opleveren. Schipper daarover: “Zelf heb ik het idee dat er nog veel te winnen is met een betere afstelling van de verkeerslichten, een geluid dat ook vanuit enkele bewoners kwam die er pal bovenop wonen. En misschien is het iets om buiten de spitsen ‘op afroep’ groen te regelen voor mensen die willen oversteken, zoals iemand opperde. In ieder geval was de verbouwing van de ’t Goylaan nooit bedoeld om de doorstroming voor autoverkeer te bevorderen, maar juist de oversteekbaarheid van de weg.”

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft haar plannen om de kruising te versmallen en de stoplichten weg te halen nog niet naar de gemeenteraad gestuurd, maar nu weet ze in ieder geval alvast hoe de buurt erover denkt.

Klik hier voor een kleine bloemlezing uit de reacties.
Lees hier en hier de eerdere berichten over deze kwestie.