SP stelt programma vast: ‘Maak Utrecht 100% sociaal’

18 januari 2014

SP stelt programma vast: ‘Maak Utrecht 100% sociaal’

De leden van de SP in Utrecht hebben afgelopen woensdagavond het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart vastgesteld. De SP maakt een duidelijke keuze voor een 100% sociale stad.

Lijsttrekker Nicole van Gemert: "Waar anderen kiezen voor megaprojecten en marktwerking, kiezen wij voor de buurten en de mensen.  We willen veiligere en groene buurten. Buurthuizen behouden en de thuiszorg kleinschalig organiseren."

In het verkiezingsprogramma breekt de SP Utrecht een lans voor lagere lokale lasten, minder prestigeprojecten en meer aandacht voor voorzieningen in de buurt. Van Gemert: ‘We verdelen we de lasten eerlijker. 80% van de Utrechters is met ons programma beter af. Natuurlijk passen wij goed op de centen. Wij besparen op overbodige wijkkantoren waar wel plek is voor beleidsambtenaren, maar niet voor een loket voor burgers. Ook besparen we waar mogelijk op dure prestigeprojecten als het Muziekpaleis.’

Volgens van Gemert zijn de aanstaande verkiezingen belangrijker dan ooit. ‘Met steun van PvdA, VVD en D66 worden enorme bezuinigingen vanuit Den Haag bij de gemeenten neergelegd. Een 100% sociale stad is onhaalbaar zonder een grote SP. Wij komen op voor huurders die hun huur zien exploderen, voor het midden- en klein  bedrijf dat door het college wordt genegeerd en voor alle Utrechters die willen wonen in een gezellige en sociale stad.’