Nieuws, mei 2011

30 mei 2011

Voorjaarsnota: Op de pof voor de eigen ambitie

De SP is ernstig teleurgesteld in de eerste echte voorjaarsnota van het college van GroenLinks, PvdA en D66. Waar financiële degelijkheid was beloofd worden oude gaten vervangen door nieuwe en wordt het weerstandsvermogen kunstmatig omhooggerekend.

Met dit nog niet bestaande geld gaat het college voor de eigen ambitie van de stadsetalage en maakt het keuzes die de mensen die het al lastig hebben direct raken.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Hoe geef je tegengas aan Rutte, Wilders, Verhagen voor de mensen die het hardst worden getroffen? Dat was en is onze meetlat waarlangs we de daden van het college beoordelen. Nu zien we nóg hogere uitgaven aan het Olympisch plan, Culturele Hoofdstad en het onverkort vasthouden aan een Bieb ++."

28 mei 2011

Invoering eigen bijdrage zorg: actie SP gaat door!!

De gemeenteraad van Utrecht is deze week akkoord gegaan met het invoeren van een eigen bijdrage op hulpmiddelen voor (chronisch) zieken en gehandicapten. Een voorstel van de SP om de eigen bijdrage kwijt te schelden als mensen daardoor onder de armoedegrens komen kreeg geen enkele steun.

SP gemeenteraadslid Van Gemert vindt het onbegrijpelijk: "Als je afhankelijk bent van zorg word je sowieso al geconfronteerd met hoge kosten zoals bijvoorbeeld het eigen risico. Volgens de wethouder en de rest van de raad komen mensen die door de nieuwe maatregelen in de problemen komen gewoon in aanmerking voor de bijzondere bijstand. Het zou toch veel makkelijker zijn als we ze niet eerst de armoede in zouden jagen?"

27 mei 2011

SP steunt thuishulpen in verzet loonsverlaging

Maandag 30 mei staken de huishoudelijk zorgmedewerkers van ViVa! Zorggroep in Haarlem voor de derde dag. Zo'n 650 medewerkers moesten een loonsverlaging van 20% tot 30% ofwel ontslag slikken. Een onmogelijke keuze.

Een deel heeft onder druk getekend, een ander deel is gestopt met het werk. Zo'n 350 thuishulpen weigeren echter akkoord te gaan. Voor hen heeft ViVa! collectief ontslag aangevraagd bij het UWV.

Nu staken deze vrouwen -voor het eerst in hun leven- tegen een loonsverlaging van  13,10 bruto naar  9,92 per uur. Voor velen betekent dit een bestaan onder bijstandsniveau. Een groot aantal medewerkers doet dit verantwoordelijke werk al jaren en is kostwinner.

staking viva_20052011foto: Robert Koelewijn

25 mei 2011

Gemeente laat onderhoud Pearsonlaan bewust versloffen

De gemeente laat het onderhoud van de openbare ruimte aan de Pearsonlaan bewust versloffen, zo blijkt uit de antwoorden op schriftelijke vragen van SP-fractievoorzitter Tim Schipper. De SP laat het er niet bij zitten en heeft een vervolgdebat aangekondigd in de commissie Stad en Ruimte.

Uitzending 'U IN DE WIJK KANALENEILAND' van 18 mei 2011

24 mei 2011

Chris treedt af als voorzitter

Chris BaerveldtVorige week heeft Chris Baerveldt binnen het bestuur bekend gemaakt dat hij officieel aftreedt als voorzitter van de SP afdeling Utrecht. Het afgelopen jaar heeft Chris zich hard ingezet voor de SP en een belangrijke bijdrage geleverd aan de opbouw van de afdeling.

23 mei 2011

28 mei: manifestatie "Stop kaalslag gemeentes"

Met het bestuursakkoord wil het Rijk met de gemeentes afspraken maken over de aanpak van de werkloosheid, de armoedebestrijding en het aan werk helpen van arbeidsgehandicapten. Maar ook over de zorg voor verstandelijk gehandicapten, mensen met een psychiatrische aandoening en dementerende ouderen. Veel van deze taken wil het kabinet overdragen aan de gemeentes. Maar die krijgen daar aanzienlijk minder geld voor. Het kabinet schuift hiermee 2 miljard bezuinigingen door naar de gemeentes.